Perkasa - lasikuiturungon kopiointi

Vosper Fast Patrol Boat Perkasa mittakaavassa 1:32

Lauri Nurmi voitti vuoden 2003 junioriluokan mestaruuden ja sai palkinnoksi Precedentin Perkasa-rakennussarjan, jossa oli valmis lasikuiturunko. Tämä runko päätettiin monistaa muillekin halukkaille. Tämä juttu on artikkelisarjan ensimmäinen osa, jossa kerrotaan rungon tekemisestä.

Perkasa on brittiläisen Vosper-telakan 1960-luvulla rakentama nopea torpedovene. Kolmen kaasuturbiinin voimin se kykenee jopa yli 50 solmun tuntinopeuteen. Aluksen pienoismalli on mittakaavassa 1:32 ja sille tulee pituudeksi n. 94 cm. Projektia varten hankittiin piirustuksia ja kuvia useista eri paikoista. Perkasaa on rakennussarjana Precedentin lisäksi ainakin Tamiyalla ja kuvamateriaalia on netissäkin runsaasti. 

Muotin rakentaminen

Ensin alkuperäinen runko vahataan ja vahan kuivuttua käsitellään irrotusaineella, joka on vinyylihartsia. Tämä estää muotin tarttumisen runkoon kiinni. Runko ei saa mennä työssä pilalle (onhan se kuitenkin Laurin palkintorunko!). Muotti tehdään laminoimalla lasikuitumattoa rungon päälle.

Muotti koostuu kahdesta puolikkaasta. Nämä irrotetaan toisistaan ja viimeistellään. Tässä vaiheessa huomasimme, että mallirungon pohja on peräpäässä hieman sisäänpäin kuopalla ja sama virhe on tullut muottiinkin. Jouduimme vahvistamaan muottia ulkopuolelta, jotta sisäpuolelle tulee hiomavaraa. Lasikuidun kuivuttua muotin puolikkaat hiotaan ja kitataan siistiksi.

Rungon laminointi

Kun muotti oli mielestämme hyvä, sille sahattiin vaneriin sopiva reikä työskentelyn helpottamiseksi. Muotti vahattiin ja käsiteltiin taas irrotusaineella. Sen kuivuttua pääsimme käsiksi itse rungon laminointiin, joka tehtiin samalla lasikuitumatolla kuin muottikin. Perä on hieman sisäänpäin kallellaan, joten meillä oli pieniä vaikeuksia saada matto pysymään siinä. Siihen laminoitiinkin vanerinpala, joka helpottaa myös liukutason kiinnittämistä rungon ulkopuolelle.

Lopputulos

Ensimmäisessä rungossa oli pieniä puutteita. Muutama lasikuidun sisälle jäänyt ilmakupla aiheuttaa lisätyötä viimeistelyvaiheessa. Ennen toisen rungon laminointia muotti maalattiin, jotta siinä olevat pienet virheet olisi helpompi huomata. Laminoinnissa käytetty hartsi kuitenkin sulatti maalin, ja runko oli vaikea saada muotista irti. Sitä paitsi rungosta tuli sininen, kuten kuvista näkyy. Pienellä viimeistelyllä kaikki rungot ovat kuitenkin käyttökelpoisia.

 

- Projektiin osallistuneet henkilöt: Mauri K, Jari N, Mikko P ja Harri N.

- teksti ja kuvat: Harri Niemi

 

Artikkelit-sivulle

Takaisin etusivulle