Standard FLEX 300 propulsiomuunnos, osa 2

 

Moottoreiden asennus yms. 17- 18.12.2007 (4h)
Rungon maalaus – kaksi väriä 27- 28.12 (10h)
Työntötangot ja linkistöt (Ohjaus) 29- 30.12 (4h)
Työntötangot ja linkistöt (Kauha) 1.1- 5.1 2008(4h)
Nopeudensäätimien ja jäähdytyskierron asennus 6.1.2008 (2h)
Radio-ohjauslaitteen säätö 6.1.2008 (1h+3h)
Perätason asennus ja maalaus sekä peräkannen karkea sovitus 10-16.1.2008 (4h)

 

Moottoreiden asennus yms. 17- 18.12.2007 (4h)

Tapanani ei ole hienostella sisätöissä, joten vaneria leikaten syntyivät moottoripukit. Samalla kun suojasin kitatut holvit, suojasin myös koko perän sisätilan mustalla nk. epoksipiellä. Pinnasta tuli näin kova ja luja. Hankin moottoreihin kovaksi karkaistut kuusiokolo (3mm- Graupner) kiinnitysruuvit. Näissä oli vain se vika että näitä joutui lyhentämään ennen kiinnitystä. Lyhennyksessä kävi tietysti mittavirhe ja tuli aluksi ruuvattua pukki, kannu ja vielä ankkurikin samaksi paketiksi. Lyhennys oli mielenkiintoista: Lyhensin 4 ruuvia (kahdesti) ja käytin siihen 8 laikkaa (mallia Dremel). Taisi olla siis kovia ruuveja. Samalla piti rakentaa nk. specialtyökalu ruuvien kiristystä varten, väliin kun ei mahtunut vakio L-kuusiokoloavain. Samalla asennettiin uudet nivelet ja nopeudensäätimien (Hitec SP1802N) jäähdytyssiilit modifioitiin vesijäähdytykseen soveltuvaksi. Moottoreille väänsin jäähdytysspiraalit 4mm alumiiniputkesta.

Vesijäähdytykseen soveltuva modifioitu jäähdytyssiili.

 

 

 

 

 

 

 

Rungon maalaus – kaksi väriä 27.-28.12. (10h)

Rajojen teippaamiseen käytin hyväksi havaittua Tamiyan maskingtapea. Tämä teippi on irtoavaliimaista erittäin ohutta vahattua paperiteippiä. Teippiä saa eri leveyksillä mm. Hoppypointista. Kalleuden vuoksi tätä teippiä ei kannata käyttää esim. koko rungon suojaamiseen. Kotiremontin hylätyt liian kevytliimaiset (”kiinalaiset idän ihmeet”) maalarinteipit sopivat hyvin tässä tapauksessa yleissuojaukseen. Runko hiottiin ja maalattiin ensin kauttaaltaan pohjamaalilla, jonka jälkeen ruiskutettiin pohjan punainen ja rungon harmaa värisävy. Maalikerroksia on molemmilla väreillä kolme. Rungon kuivahdettua kunnolla, piirrettiin mustalla värillä vesiraja käsivaralta. Lopuksi runko lakattiin kertaalleen kiiltävällä spraylakalla. Lopullinen lakkaus suoritetaan myöhemmin himmeällä lakalla runkonumeroiden liimaamisen jälkeen. Himmeälle pinnalle ei voi ilman lisäkäsittelyä liimata siirtokuvia tms. ainakaan ilman etteivät ilmakuplat näy. Toinen vaihtoehto (muovimallareiden suosikki) olisi ollut esim. siirtokuvan alapuolen vahaus vaikka Johnsonin vahalla. Katsoin tämän olevan liian työläs vaihtoehto, joten en toteuttanut sitä näin. Suurin osa ajasta kului välikerrosten kuivumista odotellessa.

Runko osittain suojattuna ja harmaata pintaväriä maalataan parhaillaan.

 

 

 

 

 

 

 

Runko maalattuna odottamassa vesirajaa ja 1.lakkakerrosta.

 

 

 

 

 

 

 

Työntötangot ja linkistöt (Ohjaus) 29.-30.12. (4h).

Suuttimien kääntö on toteutettu parivaijerivedoin eli ohjaussuuttimet kääntyvät kumpikin erikseen aina oman servonsa vetämänä. Työntötangot (Sulivan gold cable) ovat kasattu paikalleen juottamalla, joten vaihto esim. uuteen täytyy tehdä juottamalla.

Suuttimien puolella käytin DuBro:n teräskuulia, jotka liimasin suoraan suuttimiin (niissä oli alun perin liian pieni tappi 1/16 tuumaa). Olisi täytynyt olla tarkkana hankintavaiheessa. Työntötankojen päät ovat 2,5mm nylon kuulalinkkejä (DuBro), jotka ovat rajusti lyhennetty samoin kuin niiden juotettavat M2 kierrepäätkin. Tässä ratkaisi lyhennystarpeen ihan fyysinen mitoitus. Kaikki pituussäädöt tehdään servopuolelta.

Servoina käytin Robben RS 101 ja RS 100 - 3kg servoja. En yksinkertaisesti löytänyt kahta samanlaista vakioservoa kätköistäni (yllätys että vakioservot tuntuvat olevan nykypäivänä katoava luonnonvara). Servopäässä ovat käytössä Sulivanin säädettävät ja juotettavat päät. Kuulalinkkejä herkistelin lopuksi hieman silikoniöljyllä.

Ohjausservot ovat 3kg vakioservoja. Kuvassa näkyvät myös ”jäähdytyskaivot”, moottoreiden jäähdytysspiraalit. Vaihdetut kaksoismurrosnivelet (mallia Robbe Navy 44) ovat moottoreiden ja vesisuihkuyksiköiden välillä. Peruutuskauhojen servot hakevat vielä paikkaansa.

 

 

 

 

 

 

Huono kuva: Tässä näkyvät kuitenkin nuo ohjauksen linkit ja ilman työntötankoa myös kauhan tappikuulalinkki.

 

 

 

 

 

 

Moottoreiden asennus yms. 17.-18.12.2007. (4h)

Koska peruutuskauha on nk. itsetehostavaa mallia, ajattelin että mikro-kokoluokan servot riittävät. Päätin käyttää kahta erillistä Hitec HS80 –servoa (2,5kg/cm) ja Kavanin tappikuulalinkkejä. Tappilinkki lukittuu M2 pulttiin ja taipuu näin sivusuunnassa laakeroituna. Työntötankokonstruktio oli sitten vaativampi: Tangon pitää taipua niin, ettei se vaikeuta ohjausta mutta sen oltava riittävän notkea ohjaamaan kauhan asentoa. Ylösvetovaiheessa se ei taas saa antaa periksi ja vielä kiinnitys M2 reikään (tappilinkki). Kiinnityksen päätin tehdä yksinkertaisesti eli liimaamalla. Pituussäädöt on siis tehtävä servon puolelta.

Käytin rakentelussa samaa suojaputki-vaijeri -yhdistelmää kuin suuntaohjauksessakin, mutta lukitsin suojaputken juotteella ja kutistesukan pätkällä liikkumattomaksi. Rungon sisäpuoleisen työntötangon (suojaputki+ vaijeri) laitoin vielä Kavan:in - suojaputken sisään. Tankoon tuli näin riittävä jäykkyys, joka muuttuu joustavaksi rungon ulkopuolella. (Paransin vielä käyttötestin jälkeen toimivuutta lisäämällä konstruktion päälle jäykän suojaputken.)

Aikani kun ähersin tuon linkistön kimpussa niin huomasin lopulta leikanneen toisen vaijerin poikki, joten tässä tuli nyt hieman lisäviivytystä rakennusaikatauluun. Tässä vaiheessa rakentelua tietysti vasemmanpuoleinen peruutuskauhan kaksoisnivelöinti hirtti kiinni yläkuolokohtaansa ja aiheutti useamman ärräpään ja lopulta purun osiksi hiontaa ja uudelleen pinnoitusta varten. Muutin hieman molempien konstruktiota skaalamaisemmaksi. Eipä toimi vieläkään niin kuin pitäisi, vaan saa toistaiseksi olla. Lopuksi maalasin ensin kaikki tangot / vaijerit / kuulalinkit yms. mustiksi. Aivan lopuksi viimeistelin ne kromihopealla, jolloin työntötangot muistuttavat esikuvan hydrauliikkasylintereiden mäntiä.

Seuraava sivu

Artikkelit-sivulle

Takaisin etusivulle