Laivamallien tekniikkaa: Koneisto

Tehtäessä toimivaa pienoismallia konevoimalla liikkuvasta laivasta, tulee nopeasti eteen kysymys siitä, miten saada myös malli koneistettua. Vaihtoehtoja koneistoksi on käytännössä kolme: Sähkömoottori, polttomoottori ja höyrykone. Sähkömoottori on kaikkein yleisin vaihtoehto varsinkin tarkoissa mittakaavamalleissa. Sähkömoottorin etuina ovat siisteys, värinättömyys ja helpot asennukset. Sovellettavia vaihtoehtoja erilaisiin tarkoituksiin on olemassa runsaasti.

Polttomoottori sopii lähinnä nopeisiin veneisiin, koska sen teho-painosuhde on kohtuullisen hyvä. Kuitenkin haittoja on melkoisesti: moottori likaa mallia, tärinä irrottaa pienet yksityiskohdat helposti ja erilaiset käyntihäiriöt ovat arkipäivää. Lisäksi peruutuksen ja tyhjäkäynnin järjestäminen vaatii jo melkoisesti teknistä osaamista.

Höyrykoneita on saatavana mm. Saitolta, eikä tietenkään ole mahdotonta, että taitava henkilö tekee sellaisen itsekin. Höyrykoneissa on omaa hohtoansa, mutta luotettavasti toimiva ratkaisu on haasteellinen. Höyrykäyttöisillä malleilla on kilpailtu uivien laivamallien kilpailuissa aina MM-tasolle saakka, joten kokeneelle haasteita etsivälle mallinrakentajalle se voi olla käyttökelpoinen ratkaisu varsinkin, jos esikuva on höyrykäyttöinen.

Koska varsinkin aloittelijalla on riittävästi haasteita jo perusasioissa, pitäydymme tässä yhteydessä sähkömoottoreissa. Käsittely on mittakaavapienoismallilähtöistä, eli tavoitellaan esikuvanmukaista käyttäytymistä ja nopeutta. Nopeusoptimoitujen kilpaveneiden suunnittelun lähtökohdat ovat erilaiset.

 

Seuraava -->

1. Johdanto
2. Moottorin mitoitus, sähkömoottoreiden ominaisuudet
3. Potkurin mitoitus
4. Rakennussarjojen moottorit, häiriönsuojaus

 

Takaisin artikkelit-sivulle
Takaisin etusivulle