KV 5 ex Ingrid 1:35 (Billing Boats Norden nr. 603)

Skenaario

Oli synkkä ja myrskyinen yö... Ei, ei, ei. Otetaanpa uudelleen. Yksinäinen kovia kokenut kalastusalus keinui Atlantin mainingeissa hiljalleen eteenpäin puksuttaen. Väljän, lähes loppuun ajetun dieselkoneen nakutus kantoi mailien päähän lähes tyyntä merenpintaa pitkin. Polttoöljyn kyllästämä pilssivesi tuoksui vahva-aromisena ohjailuhytin liepeillä. Edes vastakeitetyn korvikekahvin aromi ei riittänyt sitä peittämään. Pakoputkesta tulviva nokinen – ei ehkä niin vähäpäästöinen savu jäi pilvenä leijumaan vanaveden ylle. Puheensorina kannella kertoi, että vireystila oli hyvä. Muutama tyhjä polttoainetynnyri yhdessä Jerry-kannujen kanssa kumahtelivat monotonisesti maininkien tahdissa. Normandian rannikolla, tarkemmin sanottuna Arromanchesin pohjoispuolella oli tähtikirkas, kuulas ehkäpä hieman viileä yö. Äkkiä mustan, matalalla lentävän RAF:n yöhävittäjän silhuetti paljastui lähes pilvettömän taivaan kuunvalossa - harmi, muutenhan tuo pieni kevyesti aseistettu troolari olisi yllätetty täydellisesti. Ensimmäisenä nopeasti pinnassa lähestyvän lentokoneen huomasi tarkkasilmäinen ryhmänjohtaja J. Glonniger, joka välittömästi antoi tulikomennon kevyen FLAK 38- ilmatorjuntatykin ampujalle. Toinen tykkimies nosti samalla sieltä täältä kannen sopukoista lisälippaita esille. Etukannella poikkeuksellisesti Normandian rantalinnoitusten tarkastustyötä puolustusjoukkojen kannalta tekevä Generalfeldmarschall Karl Rudolf Gerd von Rundstedt yhdessä SS-Oberführer Fritz Wittin kanssa luulivat selvästi että kyseessä on harjoitus – sen verran ryhdikäs asento herroilla näyttää olevan. Kuka nyt ahdistelisi tuntematonta kalastusalusta keskellä yötä - olivathan läheiset hävittäjätukikohdatkin täydessä toimintavalmiudessa. Sehän olisi silkkaa tyhmyyttä lennellä kanaalin itärannalla sattumanvaraisesti. Lieneekö tarkastusmatka, pieni kalastusalus ja sen arvovaltaiset kenraalikunnan jäsenet olleet tämän offensiivin kohteena. Ranskassa toimi aktiivinen vastarintaliike, jolta ei jäänyt oikeastaan mikään huomaamatta. Elettiin joulukuun alkua 1943. Sota Euroopassa oli jakautunut länsi- ja itärintamaan. Saksa oli häviämässä sodan, mutta taistelutahto länsirannalla oli keskinkertainen, vaikka joukkojen ja materiaalin taso oli mitä oli. Atlantin-puoleiset linnoitustyöt olivat pahasti kesken tai puuttuivat kokonaan. Suureen Normandian maihinnousuun oli enää puolisen vuotta aikaa, mutta tätähän ei sotamarsalkka Gerd von Rundstedt eikä muu maailma vielä tiennyt.

Edellä kuvattu skenaario ei ole täysin faktaa eikä välttämättä myöskään fiktiota. Henkilöt ovat oikeita. Paikka, alus ja tapahtumat ovat todellisia mutta yhdistyivätkö tässä nämä kaikki, on ikuinen arvoitus.

 

Esikuva jossain päin Saksan rannikkoa 1942-1944. (Kuva: http://www.ww2incolor.com/german-navy/EiW1945_108_2%23.html)

 

 

 

 

 

 

Tältä pohjalta saatiin hyllyssä rakentelua odottavalle Billing Boatsin Norden-rakennussarjalle hieman lisämaustetta. Sarjan varsinaisena esikuvana on tyypillinen Klitmollerin ja Voruporin kylissä 1930-luvun aikana rakennettu puutroolari. Tämä rakennussarjayksilö jäi muutama vuosi sitten erään harrastuskaupan hyllystä korean ja näyttävän paketin innoittamana käteen näppärästi Etusivuin kannettavaksi, sinne monien muiden mallarin heräteostosten sekaan sijoitettavaksi. Alun perin itseäni kiinnosti pieni alle 40cm 1900-luvun alkupuolen pyöreämuotoinen troolari. Mallariystäväni H. Niemi oli paria vuotta sitten rakentanut täysin puurunkoisen BB:n Mary Ann- mallin (isompi n.55cm), josta innostuneena halusin oikeastaan vastaavaa rakennustekniikka käyttäen vääntää vitriiniin sopivan pikkumallin vaikkapa 40cm kilpailua varten.

Rakennussarja

Yleispiirustus, jättää toivomisen varaa rakenteluintoiselle.

 

 

 

 

 

 

 

Rakennussarjan sisältö oli todellakin kasa tikkuja, muutama laserleikattu vaneripala ja kasa jotain messinkiosasia. Koska halusin mallista uivan, oli jo tässä vaiheessa suunniteltava propulsio- ja muut sähköosaset.

Sarja edustaa BB:n puurakennussarjojen uutta sukupolvea – 600 sarjaa. 600–sarjan mallit rakennetaan kahdesta erikseen kasattavasta rungonpuolikkaasta, jotka puurakennusvaiheen lopussa liitetään yhteen. Näppärää, mutta... Ohjeita tästä tai edes jotkin lankutuspiirrokset olisi voinut laittaa sekaan.

Laatikon sisältö: Kasa tikkuja, pari laserleikattua levyä ja pätkä messinkiä.

 

 

 

 

 

 

 

Rungonpuolikkaan rakentaminen alkaa luurangon kasaamisella.

 

 

 

 

 

 

 

Runkolankutus menossa. Sarjan sisältämät paksut tikut eivät taipuneet edes märkinä perän kaarille.

 

 

 

 

 

 

Kaaret avarrettuna rc-modifikaatiota varten. Huomaa perän ja keulan kuperuus.

 

 

 

 

 

 

 

Runko kitattuna ja hiottuna ennen epoksointia.

 

 

 

 

 

 

 

Runko epoksoituna pohjamaalausta varten valmiina.

 

 

 

 

 

 

 

Seuraava sivu

Artikkelit-sivulle

Takaisin etusivulle