Laivamallirakentamisen historiaa

Jonkinlaisia laivamalleja on rakennettu eri tarkoituksiin jo tuhansia vuosia. Aivan varhaisimmat olivat yleensä uskontoon ja erilaisiin riitteihin liittyneitä lahja- tai uhriesineitä, melko karkeita malleina, mutta joskus ylellisestikin koristeltuja. Teknisesti tarkkojen mallien historia alkaa 1600-luvulta. Tällöin Englannissa tuli tavaksi, että uuden vähän isomman sotalaivan suunnitelmien perusteella rakennettiin hyvinkin tarkkoja, lähinnä runkomalleja laivaston hankinnoista päättävien amiraalien tutkittavaksi. Useita näitä nk. amiraliteettimalleja on säilynyt meidänkin päiviimme.
Nykyään laivamalleja on tehty paljon telakoiden markkinointitarkoituksiin, vähän kuten amiraliteettimalleja aikanaan. Vielä nykyäänkin on tapana toimittaa valmistuneen laivan kylkiäisenä tilaajalle nk. telakkamalli. Näitä malleja rakentavat niihin erikoistuneet pajat ja mallimestarit. Tyypillinen telakkamalli on erittäin siisti ja mittatarkka, mutta hinnan pitämiseksi järkevällä tasolla aivan pienimmistä yksityiskohdista on yleensä luovuttu ja rakenteita on hieman yksinkertaistettu.

Laivamallien rakentamista omaksi huvikseen on harrastettu jo kauan. Ennen vanhaan merimiehet saattoivat tehdä omasta laivastaan ajan kuluksi saatavilla olevista materiaaleista malleja. Useat näistä ovat melkoisia käsityötaidon mestarinäytteitä. Erityisenä tyyppinä näistä mainittakoon pullolaivamallit.

Laivamalliharrastuksen luonne

Laivamalliharrastaja pyrkii jäljittelemään esikuvaansa, usein hyvinkin tarkasti. Parhaimmat harrastajien mallit ovat uskomattoman tarkkoja jäljennöksiä esikuvastaan aina pienimpiin yksityiskohtiin saakka. Yksinkertaisenkin mallin työmäärä kohoaa helposti satoihin työtunteihin, suuritöisimmät ovat vaatineet rakentajiltaan tuhansien tuntien työn. Nämä ovat äärimmäisiä esimerkkejä käsityötaidon soveltamisesta. Usein satunnainen ohikulkija ei pysty edes kuvittelemaan, mitä kaikkea harrastajan täytyy pystyä tekemään, saadakseen aikaan huippumallin. Hänen täytyy tuntea eri puulajien ominaisuudet, metallien ja muovien käsittely, useita eri työstömenetelmiä erilaisilla työkaluilla eri materiaaleilla, liimojen ominaisuudet ja sopivuus kuhunkin materiaaliin, lakkojen ja maalien käyttö ja erilaiset maalaustekniikat. Erilaisten työkalujen määrä voi olla kymmeniä, jopa satoja ja jokaista tulee osata käyttää oikeassa paikassa ja oikein. Useissa malleissa on kymmeniä eri materiaaleja, joista lopputulos muodostuu. Mallinrakentaja on parhaimmillaan siis todellinen monitaituri.

Äkkiä ajatellen voisi kuvitella, että täsmälleen esikuvan kaltaisen mallin toteuttaminen ei vaadi kovin suurta lahjakkuutta tai ainakaan luovuutta. Siitä vain piirustuksia kopioimaan kolmiulotteisiksi. Mutta totuus on toisenlainen. Varsinkin kaiken itse tekevä mallinrakentaja joutuu usein venyttämään luovuutensa äärirajoille pystyäkseen tekemään juuri esikuvan kaltaisen, tarkasti mittakaavaan pienennetyn mallin kustakin osasta ja osakokonaisuudesta.

Esimerkiksi rautakaupasta ei saa 0,8 mm:n muttereita, 60 mm pitkää Fun Buster venettä 25 hv:n Evinrudella tai vaikkapa 25 mm korkeaa ja 43 mm pitkää HIAB-nosturia. Usein kaikki tämä joudutaan tekemään itse. Laivamallinrakentaja on siis myös tarkasti ottaen hyvin luova henkilö. Hän pyrkii omia tietojaan ja taitojaan käyttäen mittakaavan mukaiseen päämäärään. Laivamalli on siis aina eräänlainen, joko enemmän tai vähemmän ultranaturalistinen kolmiulotteinen taideteos aiheesta laiva.

Kukaan laivamallinrakentaja ei ole kuitenkaan syntynyt kaikki tiedot ja taidot lahjanaan. Usein ainoa tie viisauteen ja taitoon kulkee useiden yritysten ja erehdysten kautta. Vasta satojen tuntien kokeilujen ja useiden epäonnistumisien kautta löytyvät oikeat työmenetelmät ja materiaalit. Vaikka yleensä jokainen valmistunut malli on edellistä parempi, on näennäinen päämäärä, täydellinen pienoismalli, kuitenkin aina hyvin kaukana. Aina jossakin täytyy tehdä kompromisseja. Vaikka kyllä niidenkin laatu paranee kokemuksen kautta.

Edellä lukemasi tekstin ei toki ole tarkoitus masentaa vasta-alkajia, lähes jokainen meistä on oppinut kaiken "kantapään kautta", ja juuri siksi haluamme asettaa kaiken tieto-taitomme kaikkien jäsentemme käyttöön. Jos siis suunnittelet uuden harrastuksen aloittamista laivamallien parissa, kysy ihmeessä mistä kannattaisi aloittaa ja miten, tai olet esimerkiksi ostamassa rakennussarjaa, etkä tiedä minkälainen olisi tilanteeseen sopiva, tai jos olet jo vanha konkari, mutta edessä on jokin uusi ongelma, ota yhteyttä. Voit myös tiedustella kuka myy esim. laivapiirustuksia, lasikuitu / abs-runkoja, valmisosia, erikoistyökaluja, yms. tai onko kukaan rakentanut sen ja sen nimistä laivaa.

Jos olet aloittamassa laivamalliharrastusta, kannattaa lukea myös aiheeseen liittyvä artikkeli: Kuinka pääsen alkuun?

Sivun alkuun

Etusivulle